Pozycjonowanie

Czym jest pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

Pozycjonowanie to zespół działań mających na celu zwiększenie widoczności stron i sklepów internetowych w wyszukiwarkach internetowych. Dobra pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania to efekt systematycznej pracy, która przyczynia się do zwiększenia liczby odwiedzin klientów i podniesienia sprzedaży.

Poprawa widoczności Twojej strony internetowej, tak aby zajmowała ona jak najwyższą pozycję, ponad stronami konkurencji, wymaga m.in. takich działań jak:

  • analiza witryny pod kątem czytelności i użyteczności dla robotów Google
  • dobór słów kluczowych, które wygenerują ruch na stronie
  • optymalizacja strony pod kątem widoczności w wyszukiwarce Google
  • praca nad zawartością witryny (content marketing)
  • pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony
  • zbieranie i analizowanie statystyk, pokazujących efekty wprowadzonych zmian
  • reagowanie na zmiany w algorytmach Google i na działania konkurencji
  • pozycjonowanie stron internetowych

    Na czym polega Pozycjonowanie i skąd bierze się dobra pozycja strony lub sklepu w wyszukiwarce?

    Kiedy użytkownik internetu wpisuje w okno wyszukiwarki Google określone słowo kluczowe, dotyczące informacji, ofert lub produktów, które go interesują, otrzymuje listę stron internetowych. Na pierwszej stronie wyników wyszukiwania pojawiają się adresy witryn, które przez wyszukiwarkę zostały uznane za najlepiej pasujące do wpisanego słowa, frazy lub zapytania. Ranking witryn nie jest jednak ustalany na zasadzie hierarchii od najlepszej do najgorszej, ponieważ działania, określane jako pozycjonowanie, wpływają na wyższe pozycje stron.

    Pozycjonowanie witryn internetowych w wynikach organicznych

    Strona wyników wyszukiwania zawiera na pierwszych 3-4 pozycjach, w kolumnie z boku oraz na 3-4 pozycjach na dole strony wyniki oznaczone jako „Reklama”. Te propozycje witryn są płatnymi wynikami wyszukiwania. Oznacza to, że właściciele reklamowanych stron zapłacili za to, aby wyszukiwarka Google wyświetliła ich witryny na danej pozycji w odpowiedzi na konkretne zapytanie internautów. Wyświetlanie stron i sklepów internetowych jako reklamy, na uprzywilejowanych pozycjach, związane jest z płatną usługą Google Ads . Kolejne pozycje na stronie wyników wyszukiwania, znajdujące się pomiędzy blokami reklamowymi, to tzw. organiczne (naturalne) wyniki wyszukiwania. Są tam widoczne witryny, które osiągnęły swoją wysoką pozycję m.in. za pomocą pozycjonowania, ale bez płacenia za reklamę w Google Ads.

    Warto wiedzieć, że wygląd strony z wynikami wyszukiwania, zależy od tego jakie słowo, frazę lub zapytanie użytkownik wpisał w okno wyszukiwarki. Dotyczy to szczególnie wyszukiwania lokalnego , zawierającego nazwę miejscowości, województwa, regionu lub państwa. Jeśli przykładowo internauta wpisze frazę „kwiaciarnia Nowy Sącz” to tuż poniżej bloku reklamowego, ale nad organicznymi wynikami wyszukiwania, pokażą się wizytówki Google Moja Firma zawierające nazwy, adresy, numery telefonów i rekomendacje klientów w postaci gwiazdek, opinii i zdjęć. To rozwiązanie jest znacznym ułatwieniem dla użytkowników, podobnie jak automatyczne rozpoznanie lokalizacji internauty przez wyszukiwarkę. Natomiast dla osób zajmujących się pozycjonowaniem stron jest to znaczne utrudnienie, ponieważ naturalne wyniki wyszukiwania są wówczas mniej widoczne.

    Co wpływa na pozycjonowanie stron internetowych ?


    Za kolejność wyników na stronie wyszukiwania odpowiada algorytm wyszukiwarki Google, który układa adresy witryn oceniając ich dopasowanie do zapytania sformułowanego przez internautę. Szczegółowe zasady działania algorytmu nie są znane, ale wśród wielu czynników mających wpływ na wyniki wyszukiwania, wymienia się przede wszystkim elementy związane z treściami zamieszczonymi na stronie i z jej działaniem oraz popularność witryny w Internecie. Dlatego pozycjonowanie strony internetowej powinno uwzględniać optymalizację takich elementów jak:

  • ilość i jakość treści na stronie internetowej
  • dobór i częstotliwość występowania słów kluczowych w nagłówkach i tekstach
  • aktualizacja treści na stronie i częstotliwość dodawania nowych, unikalnych tekstów
  • obecność słów kluczowych w adresie URL
  • szybkość ładowania strony oraz optymalizację kodu HTML witryny
  • Linki - prowadzące do innych domen
  • Personalizacja i UX

  • Pozycjonowanie strony internetowej to także działania związane ze zwiększeniem jej popularności, m.in. poprzez pozyskanie z innych stron wartościowych linków (odnośników) prowadzących do naszej witryny. Jednak nie tylko ilość linków jest istotna, ale także jakość stron internetowych, które odsyłają do witryny, którą chcemy wypozycjonować. Tutaj liczy się przede wszystkim liczba użytkowników odwiedzających dane strony oraz obecność i aktywność w Social Media na kanałach i portalach takich jak: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest czy Google+. Prowadzenie social media może zatem nie tylko pomóc zbudować społeczność wokół danej marki ale również pomóc w SEO.


    Kwestie techniczne pozytywnie wpływające na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych


    Pozycjonowanie stron internetowych w dużym uproszczeniu opiera się na :

  • ilość i jakość treści na stronie internetowej
  • doborze słów kluczowych
  • optymalizacji pod kątem słów kluczowych
  • link buildingu

  • W przypadku sklepów internetowych e-commerce głównym czynnikiem jest techniczna optymalizacja serwisu. Chodzą słuchy, że ,,Content is King" i za pomocą konkretnych, dobrze zoptymalizowanych treści można podbić Internet. Niestety nie jest to takie proste jak się wydaje. Pozyskiwanie linków również nie załatwi wszystkich problemów i nie zapewni wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać o tzw. Technical SEO.

    Realne wykresy wzrostów widoczności dzięki optymalizacji technicznej


    W efekcie wdrożenia optymalizacji technicznej, jak i optymalizacji pod względem treści udało się wypracować zasadniczy wzrost liczby słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.

    Dodatkowo za pomocą specjalnie przygotowanego link buildingu jak i optymalizacji pod względem przystępności strony dla użytkownika ( UX ) osiągnęliśmy znaczne wzrosty widoczności, ruchu. Oprócz tego zwiększyła się też sprzedaż – na czym przecież najbardziej nam zależało.

    Wszystkie nasze działania jakie wdrożyliśmy pozytywnie przełożyły się na widoczność strony i ułatwiły Googlebotowi poruszanie się po witrynie.

    Podjęte działania przełożyły się zatem w znaczący sposób na zwiększenie widoczności sklepu:

    Wykres wzrostów widoczności - Sierpień 2017
    wzrosty widoczności po wdrożeniu optymalizacji

    Wykres wzrostów widoczności - Sierpień 2018

    wzrosty widoczności z pozycjonowania strony WWW

    Wykres wzrostów ruchu w sklepie e-commerce - 1 Sierpień – 13 grudzień

    Ruch w sklepie e-commerce - Google Analytics
    Porównanie ruchu w sklepie e-commerce

    Ruch w sklepie e-commerce - Google Analytics

    W kolejnym przykładzie przedstawiony został sklepy internetowy którym opiekujemy się od początku jego działalności.

    Podczas pozycjonowania i optymalizacji sklepu e-commerce zadbaliśmy między innymi o dywersyfikację linków zewnętrznych. Umocniliśmy linkowanie wewnętrzne i wdrożyliśmy odpowiednie poprawki techniczne, a także przygotowaliśmy unikalny content.

    Dzięki zaimplementowanym zmianom serwis znacząco zyskał na widoczności i organicznym ruchu.

    Wykres wzrostów widoczności dzięki pozycjonowaniu - Marzec 2017

    wzrosty widoczności marzec 2017
    Wykres wzrostów widoczności dzięki pozycjonowaniu - Luty 2019

    wzrosty widoczności luty 2019

    Na powyższych zrzutach widać wyraźnie, że wprowadzone zmiany optymalizacyjne ewidentnie przełożyły się na zwiększenie widoczności sklepu.

    Podsumowanie działań pozycjonowania


    Jeżeli chcesz, aby Twoja witryna zyskała na popularności przede wszystkim trzeba zadbać o to, aby była on czytelna dla robotów Google, oraz unikać tzw. Duplicate contentu ( duplikacji treści, nagłówków oraz opisów). Trzeba również pamiętać, aby witryna optymalnie wykorzystywała linkowanie wewnętrzne jak i zewnętrzne. Warto oprócz tego zadbać o hierarchiczną strukturę całej strony.

    Trzeba mieć również na względzie, że rozwijając swoją stronę internetową wg. wyżej przedstawionych wytycznych możesz w pewnym momencie potrzebować wsparcia specjalistów SEO.

    Agencja SEO posiada potężny zestaw narzędzi do analizy konkurencji, linków i nie tylko. Bez takiego oprogramowania ciężko o dobranie precyzyjnej i w pełni efektywnej strategii pozycjonowania.


    Więcej szczegółowych informacji na temat usługi pozycjonowania stron i sklepów internetowych znajdziesz w artykule Pozycjonowanie lokalne.