Pozycjonowanie

Czym jest pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

Pozycjonowanie to zespół działań mających na celu zwiększenie widoczności stron i sklepów internetowych w wyszukiwarkach internetowych. Dobra pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania to efekt systematycznej pracy, która przyczynia się do zwiększenia liczby odwiedzin klientów i podniesienia sprzedaży.

Poprawa widoczności Twojej strony internetowej, tak aby zajmowała ona jak najwyższą pozycję, ponad stronami konkurencji, wymaga m.in. takich działań jak:

  • analiza witryny pod kątem czytelności i użyteczności dla robotów Google
  • dobór słów kluczowych, które wygenerują ruch na stronie
  • optymalizacja strony pod kątem widoczności w wyszukiwarce Google
  • praca nad zawartością witryny (content marketing)
  • pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony
  • zbieranie i analizowanie statystyk, pokazujących efekty wprowadzonych zmian
  • reagowanie na zmiany w algorytmach Google i na działania konkurencji
  • pozycjonowanie stron internetowych

    Na czym polega i skąd bierze się dobra pozycja strony lub sklepu internetowego w wyszukiwarce?

    Kiedy użytkownik internetu wpisuje w okno wyszukiwarki Google określone słowo kluczowe, dotyczące informacji, ofert lub produktów, które go interesują, otrzymuje listę stron internetowych. Na pierwszej stronie wyników wyszukiwania pojawiają się adresy witryn, które przez wyszukiwarkę zostały uznane za najlepiej pasujące do wpisanego słowa, frazy lub zapytania. Ranking witryn nie jest jednak ustalany na zasadzie hierarchii od najlepszej do najgorszej, ponieważ działania, określane jako pozycjonowanie, wpływają na wyższe pozycje stron.

    Pozycjonowanie: wyniki wyszukiwania

    Strona wyników wyszukiwania zawiera na pierwszych 3-4 pozycjach, w kolumnie z boku oraz na 3-4 pozycjach na dole strony wyniki oznaczone jako „Reklama”. Te propozycje witryn są płatnymi wynikami wyszukiwania. Oznacza to, że właściciele reklamowanych stron zapłacili za to, aby wyszukiwarka Google wyświetliła ich witryny na danej pozycji w odpowiedzi na konkretne zapytanie internautów. Wyświetlanie stron i sklepów internetowych jako reklamy, na uprzywilejowanych pozycjach, związane jest z płatną usługą Google AdWords . Kolejne pozycje na stronie wyników wyszukiwania, znajdujące się pomiędzy blokami reklamowymi, to tzw. organiczne (naturalne) wyniki wyszukiwania. Są tam widoczne witryny, które osiągnęły swoją wysoką pozycję m.in. za pomocą pozycjonowania, ale bez płacenia za reklamę w Google AdWords.

    Warto wiedzieć, że wygląd strony z wynikami wyszukiwania, zależy od tego jakie słowo, frazę lub zapytanie użytkownik wpisał w okno wyszukiwarki. Dotyczy to szczególnie wyszukiwania lokalnego , zawierającego nazwę miejscowości, województwa, regionu lub państwa. Jeśli przykładowo internauta wpisze frazę „kwiaciarnia Nowy Sącz” to tuż poniżej bloku reklamowego, ale nad organicznymi wynikami wyszukiwania, pokażą się wizytówki Google Moja Firma zawierające nazwy, adresy, numery telefonów i rekomendacje klientów w postaci gwiazdek, opinii i zdjęć. To rozwiązanie jest znacznym ułatwieniem dla użytkowników, podobnie jak automatyczne rozpoznanie lokalizacji internauty przez wyszukiwarkę. Natomiast dla osób zajmujących się pozycjonowaniem stron jest to znaczne utrudnienie, ponieważ naturalne wyniki wyszukiwania są wówczas mniej widoczne.

    Pozycjonowanie: co wpływa na wyniki wyszukiwania?


    Za kolejność wyników na stronie wyszukiwania odpowiada algorytm wyszukiwarki Google, który układa adresy witryn oceniając ich dopasowanie do zapytania sformułowanego przez internautę. Szczegółowe zasady działania algorytmu nie są znane, ale wśród wielu czynników mających wpływ na wyniki wyszukiwania, wymienia się przede wszystkim elementy związane z treściami zamieszczonymi na stronie i z jej działaniem oraz popularność witryny w Internecie. Dlatego pozycjonowanie strony internetowej powinno uwzględniać optymalizację takich elementów jak:

  • ilość i jakość treści na stronie internetowej
  • dobór i częstotliwość występowania słów kluczowych w nagłówkach i tekstach
  • aktualizacja treści na stronie i częstotliwość dodawania nowych, unikalnych tekstów
  • obecność słów kluczowych w adresie URL
  • szybkość ładowania strony oraz optymalizację kodu HTML witryny

  • Pozycjonowanie strony internetowej to także działania związane ze zwiększeniem jej popularności, m.in. poprzez pozyskanie z innych stron wartościowych linków (odnośników) prowadzących do naszej witryny. Jednak nie tylko ilość linków jest istotna, ale także jakość stron internetowych, które odsyłają do witryny, którą chcemy wypozycjonować. Tutaj liczy się przede wszystkim liczba użytkowników odwiedzających dane strony oraz obecność i aktywność w Social Media na kanałach i portalach takich jak: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest czy Google+.
    Więcej szczegółowych informacji na temat usługi pozycjonowania stron i sklepów internetowych znajdziesz w artykule Pozycjonowanie lokalne.