Remarketing

Czym jest remarketing?

Remarketing jest rodzajem kampanii reklamowej w ramach programu Google AdWords ( Google Ads ) , pozwalającej kierować reklamy do osób, które już wcześniej odwiedziły daną stronę internetową lub używały określonej aplikacji mobilnej. Remarketing jest sposobem na powtórzenie przekazu reklamowego takim internautom, którzy na przykład odwiedzili sklep internetowy, ale nic w nim nie kupili. W obecnej sytuacji przesycenia internetu reklamami różnego typu, to właśnie remarketing daje szansę na skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów i nawiązanie z nimi ponownego kontaktu, za pomocą trafnych reklam wyświetlanych na różnych urządzeniach, których używają.

Zasada działania remarketingu jest oparta na tzw. plikach cookies (zwanych ciasteczkami), które Google umieszcza w przeglądarce, aby wizyta użytkownika na danej stronie internetowej została odnotowana. Gdy internauta opuści określoną witrynę, informacja o jego preferencjach wyszukiwania i aktywności zostaje ponownie wykorzystana podczas przeglądania stron będących w sieci reklamowej Google (AdSense). To właśnie pliki cookies odpowiadają za uruchomienie reklam w sieci reklamowej, dzięki którym użytkownik może powrócić na daną stronę i dokonać zakupu.

Rodzaje i mechanizmy działania remarketingu

Remarketing może być statyczny, oparty na jednym przekazie reklamowym, który wyświetli się użytkownikowi niezależnie od tego, jakie treści eksplorował na danej witrynie. Drugi rodzaj remarketingu jest nazywany dynamicznym, ponieważ polega na wyświetlaniu reklamy konkretnego produktu, oglądanego wcześniej przez internautę na określonej stronie. W tej wersji użytkownik ma możliwość bezpośrednio powrócić do witryny i dokonać zakupu produktu, który go interesuje. To rozwiązanie sprawdza się najlepiej w przypadku sklepów internetowych, borykających się z problemem tzw. „porzuconych koszyków”, czyli rezygnacji klientów z zakupów tuż przed ich finalizacją.

Zaletą remarketingu jest stosunkowo prosty mechanizm działania. Grupa odbiorców reklam w remarketingu powstaje bowiem dzięki zainstalowaniu na stronie internetowej prostego kodu, odpowiedzialnego za zapisywanie plików cookies w przeglądarkach internautów. Dzięki temu właściciel witryny tworzy tzw. listę remarketingową, do której dopisywany jest każdy użytkownik odwiedzający jego stronę. Lista remarketingowa służy do ustalenia wśród internautów grupy potencjalnych klientów, którym będą wyświetlane reklamy w witrynach wchodzących w skład sieci reklamowej Google (AdSense).

Zalety i sposoby wykorzystania remarketingu

Istotną zaletą remarketingu jest możliwość dokładnego określenia i kontrolowania ilości wyświetleń reklamy dla każdej osoby, jaka znalazła się na liście remarketingowej. Oznacza to, że reklamodawca może „dozować” liczbę i częstotliwość pokazywania reklam, tak aby uniknąć negatywnej w skutkach sytuacji, gdy reklama staje się irytująca z uwagi na jej wszechobecność.

Ważnym atutem remarketingu jest także możliwość przechowywania na listach remarketingowych danych o użytkownikach („ciasteczkach”) przez długi czas, nawet do 540 dni. Odpowiednie ustawienie wartości list remarketingowych zależy od właściciela witryny, który powinien dopasować je do przyjętej strategii prowadzenia kampanii reklamowej. Cele tworzenia list marketingowych i założenia kampanii mogą być różne, w zależności od tego, czy chcemy promować i reklamować markę, nową kolekcję czy wyprzedaż sezonową. Remarketing ma tę zaletę, że pozwala tworzyć listy potencjalnych klientów o specyficznych, określonych preferencjach i zachowaniach. Przykładowo możemy osobno gromadzić dane na temat internautów, którzy: oglądali konkretny rodzaj produktów, dokonali zakupu, porzucili koszyk, korzystali z zakładki „kontakt” lub interesowali się tylko zakładką „promocje”.

Możliwości wykorzystania i segmentacji danych zgromadzonych na listach remarketingowych jest bardzo wiele, zwłaszcza, że do każdej grupy możemy skierować inny przekaz reklamowy, dostosowany do tego, jakie działania były wcześniej podjęte na naszej stronie. Dobrym przykładem w tym względzie jest skierowanie bonu zniżkowego, będącego formą podziękowania za zainteresowanie naszą ofertą, do tych klientów, którzy dokonali już zakupu. Warto wiedzieć, że przygotowując kampanię remarketingową można skorzystać z ulepszonego, bezpłatnego narzędzia do tworzenia reklam graficznych Google AdWords ( Google Ads ). Z jego pomocą można wykonać proste, ale skuteczne banery reklamowe, oparte na grafice z naszej strony internetowej i logotypie firmy. Jeśli jednak samodzielne prowadzenie kampanii remarketingowej wydaje się zbyt skomplikowane, warto skorzystać z profesjonalnych usług agencji marketingowej.

Postaw na aktywność w Social Media