Jak prawidłowo zaindeksować sklep internetowy?
Każdy nowopowstały sklep internetowy aby mieć szansę na rynku, musi być odpowiednio widoczny. Można o to zadbać inwestując w płatne reklamy lub też upewniając się, że strona będzie pozycjonowana. Kampanie Google Ads i stosowanie SEO dla e-commerce to dwie sprawdzone metody na to aby strona pokazała się w wynikach wyszukiwarki Google. Aby jednak mogło być to możliwe, wszystkie podstrony sklepu www powinny zostać zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki. W związku z tym w poniższym artykule skupimy się na znalezieniu odpowiedzi na pytanie jak prawidłowo zaindeksować sklep internetowy.
Co należy pominąć w indeksacji?
Ogólnie można przyjąć, iż cała zawartość sklepu www powinna trafić do wyników wyszukiwania Google. Są jednak pewne podstrony, które lepiej pominąć. Ich indeksacja może bowiem przynieść nam więcej szkody niż pożytku. Z całą pewnością pominąć należy podstrony, które związane są z obowiązującymi obowiązkami prawnymi w naszym kraju. Ich treść jest bowiem zazwyczaj kopiowana z innych serwisów i zawiera jedynie dane danego podmiotu gospodarczego. Należy zatem pominąć w indeksacji wszelkie regulaminy, RODO, informacje o zwrotach czy też politykę plików cookies.
W indeksacji pominięte powinny zostać też podstrony o charakterze stricte użytkowym. Mowa tutaj o stronie logowania, odzyskiwania hasła, rejestracji itd. Nie mają one bowiem żadnych treści oraz nie są odpowiedzialne za generowanie ruchu w serwisie.
Powinno się również unikać indeksowania podstron związanych z wynikami wyszukiwania. Taką rekomendację daje nam samo Google. Indeksacja wewnętrznych wyników wyszukiwania prowadzi bowiem często do zjawiska duplikacji treści, a to z kolei może przełożyć się na kanibalizację słów kluczowych. Do zablokowania wyników wyszukiwania najlepiej posłużyć się odpowiednim wpisem w pliku robots.txt. Sprawdź, czym jest plik robots.txt i jak go prawidłowo przygotować.
Z indeksacji należy również wykluczyć podstrony związane z tagami czy też archiwum dat. Często powstają one w dużych ilościach i zawsze zawierają takie samo lub bliźniaczo do siebie podobne treści. Znowu może prowadzić to do zjawiska duplikacji treści, którego należy raczej unikać.
Na sam koniec należy wspomnieć jeszcze o pominięciu stron sortowań, paginacji czy też widoków listy.