Jak pozycjonować sklep internetowy?
W czasach dużej konkurencji na rynku, kluczem do odniesienia sukcesu jest przebicie się ze swoją ofertą do świadomości konsumenta. Jeśli chodzi o internetowe biznesy – najprostszym krokiem do dokonania tego jest zadbanie o dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania Google. W tym poradniku podpowiemy zatem jak pozycjonować sklep internetowy, aby był on znacznie lepiej widoczny.
Content is King!
Pierwszym krokiem na drodze do pozycjonowania strony internetowej jest zadbanie o posiadanie unikalnych treści. W praktyce chodzi zatem o to aby unikać powielania jakichkolwiek treści które znajdują się już w internecie. Kopiowanie opisów dostarczonych przez producentów to jeden ze standardowych przykładów praktyk jakich powinno się unikać. Z tego też względu jeżeli zamierzasz na poważnie zająć się prowadzeniem sklepu internetowego to musisz postawić na unikalne opisy produktów. Wszelkie działania SEO dla e-commerce z zakresu pozycjonowania mogą okazać się nieskuteczne bez wysokiej jakości treści. Kolejnym krokiem powinno być upewnienie się, że treści, które przygotowaliśmy będą interesujące dla potencjalnych konsumentów. Poprzez regularną publikację treści (np. prowadzenie bloga podpiętego pod sklep) sprawiamy, że powstają nowe podstrony i kolejne słowa kluczowe. Dzięki temu są uwzględniane w wynikach wyszukiwania oraz przyczyniają się one do generowania większego ruchu na stronie.
Dodatkowe wejścia na naszą stronę www można pozyskać poprzez jakość naszych publikacji. Jeżeli tylko materiały będą w jakiś sposób pomocne dla klientów to automatycznie przełożą się też na większy ruch na stronie.
Google dużo przychylniejszym okiem patrzy na wartościowe publikacji oraz preferuje świeże treści. Sprawia to, że regularne publikowanie wpisów na sklepowym czy firmowym blogu jest niezwykle opłacalne.
Przyjazne adresy URL
Nie bez powodu wszystko, co związane z Google od razu kojarzy się z minimalizmem. Dotyczy to też adresów URL na stronie internetowej przyporządkowanych do konkretnego produktu. Wszystkie one powinny być budowane według następującego schematu: nazwa strony/kategoria produktu/nazwa produktu/cechy wyróżniające.
Sprawia to, że patrząc tylko na pasek adresu w przeglądarce jesteśmy w stanie bez problemu odgadnąć, z jakiego rodzaju produktem mamy do czynienia.
Co istotne, wszystkie adresy URL w obrębie jednego sklepu www powinny być tworzone w sposób analogiczny. Tak aby nawigowanie pomiędzy nimi odbywało się w sposób łatwy, zrozumiały i intuicyjny zarówno dla samych użytkowników jak i robotów wyszukiwarki Google. W przypadku większości sklepów internetowych opartych na popularnych systemach CMS będzie wiązało się to wyłącznie z włączeniem opcji przyjaznych adresów URL. W innych przypadkach będziemy musieli sami stworzyć odpowiednie przekierowania.
Strona przyjazna użytkownikom
Nawet najlepsze ceny i unikalne opisy bez odpowiednio zaprojektowanej pod względem użyteczności strony mogą nie przełożyć się na odniesienie sukcesu. Wygoda użytkowania strony to obecnie jeden z najważniejszych czynników jaki decyduje o tym czy strona ma szansę na sukces. Google bowiem preferuje strony na których użytkownicy spędzają możliwie jak najwięcej czasu. W przypadku stron, które nie posiadają przyjaznego dla użytkownika interfejsu najpewniej zniechęceni nawigacją internauci wyjdą z niej po kilku sekundach i już nigdy na nią nie wrócą. Postaw na profesjonalne projektowanie sklepów internetowych! Warto już na etapie projektowania upewnić się, że będzie on odpowiednio dostosowany do wymagań użytkowników pod kątem użyteczności i wygody poruszania się.
Mobilna wersja strony
W celu skutecznego pozycjonowania stron www nie można też zapomnieć o mobilnej wersji strony internetowej. Najnowsze statystyki jasno pokazują już, że ponad połowa ruchu w internecie pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Jeżeli zatem nasza strona sklepu www nie jest dostosowana do wyświetlania na tego typu urządzeniach to skutecznie zniechęcimy do siebie grono potencjalnych klientów. Jeżeli więc strona sklepu www nie jest jeszcze mobilna to warto rozważyć wdrożenie chociażby promowanej przez Google technologii AMP która pozwala na szybkie wczytanie treści strony www na urządzeniach mobilnych.
Wewnętrzne linkowanie
Następnym krokiem na drodze do pozycjonowania sklepu www powinno być zadbanie o wewnętrzne linkowanie. Błędnie wykonane stanowi nie tylko spore utrudnienie dla klientów, którzy skaczą pomiędzy błędnie dobranymi produktami ale stanowi też przeszkodę w uzyskaniu lepszej pozycji w wyszukiwarce Google.
Posiadając sklep www z olbrzymią bazą produktów trzeba zadbać aby każdy z nich był łatwo dostępny. Warto więc pokusić się o dodanie do karty produktu sekcji z podobnymi czy też proponowanymi produktami. Innym sposobem na radzenie sobie z linkowaniem wewnętrznym jest zastosowanie na stronie tak zwanych okruszków. Dzięki nim użytkownik od razu będzie wiedział w którym miejscu na stronie sklepu się znajduje.
Linkowanie zewnętrzne
Na sam koniec nie wolno zapomnieć również o linkowaniu zewnętrznym. To właśnie umieszczanie wartościowych odnośników do naszej strony www na zewnętrznych serwisach pozwala podnieść jej prestiż oraz generować ruch i ,,wartość” w oczach algorytmów wyszukiwarki Google. Budowanie bazy linków zewnętrznych powinno być procesem długotrwałym i jak najbardziej naturalnym. W przeciwnym wypadku możemy narazić się na kary ze strony Google.
To tylko część porad jakie pomogą wam znaleźć odpowiedź na pytanie jak pozycjonować sklep internetowy. Jednak ich wdrożenie powinno przełożyć się na faktyczne rezultaty a tym samym zwiększyć wasze zyski.