Czym jest Mobile-First Index i jaki jest jego realny wpływ na pozycjonowanie?

pozycjonowanie SEO
Jak pozycjonować sklep internetowy?
10 sierpnia 2018
robots
Czym jest plik robots.txt i jak go poprawnie przygotować?
23 października 2018
mobile first indeks

Czym jest Mobile-First Index i jaki jest jego realny wpływ na pozycjonowanie?

Google cały czas wprowadza zmiany w sposobie oceny stron internetowych. Im lepiej witryna wypadnie w oczach wyszukiwarki tym większe szanse, że znajdzie się na wysokiej pozycji. Jedna z bardziej istotnych zmian w sposobie oceny stron internetowych było wprowadzenie Mobile First Index. Czym jest Mobile-First Index i jaki jest jego realny wpływ na pozycjonowanie dowiecie się z poniższej publikacji.

Czym jest Mobile-First Index i jaki jest jego realny wpływ na pozycjonowanie?

Czym jest Mobile-First Index i jaki jest jego realny wpływ na pozycjonowanie?

Zacznijmy zatem od podstaw czyli ustalenia czym dokładnie jest Mobile First Index. Aby lepiej zrozumieć to zagadnienie musimy pojąć czym jest indeksowanie. Roboty wyszukiwarki Google skanują bowiem kod danej strony znajdującej się w sieci. Zdobyte w ten sposób informacje trafiają następnie do bazy danych. Baza ta stanowi indeks wszystkich stron. Dopiero na tej podstawie ustalane są w kolejnym kroku pozycje danej strony w wynikach wyszukiwania.

Mobile-First Index to zatem zmiana sposobu indeksowania, której celem jest przyznanie wyższych pozycji stronom które dostosowane są do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Dodatkowym warunkiem jest to aby nie były one  w żaden sposób uboższe od ich desktopowych odpowiedników.

Zatem roboty indeksujące będą nadal skanować wszystkie strony, teraz jednak zarówno pod kątem tego jak wyglądają one na urządzeniach desktopowych jak i tych mobilnych. Wyższy priorytet nadając tym stronom z lepszą oceną mobilną.

Taki krok ma bardzo realne uzasadnienie. Nie trzeba chyba nikogo bowiem przekonywać, że użytkownicy mobilni poruszają się po stronach internetowych w zupełnie inny sposób niż mieliby to czynić na komputerach. Z tego też względu mobilna wersja strony jest niemal obligatoryjna. Strona na urządzeniach przenośnych takich jak tablety czy smartfony musi się dobrze skalować. Dodatkowo powinna umożliwiać wygodne przewijanie i przyswajanie treści.

Wprowadzenie Mobile First Index przez Google jest więc niejako zachętą dla właścicieli stron do przystosowania ich witryn do preferencji użytkowników mobilnych. Wysoka jakość strony mobilnej ma bowiem mieć realny wpływ na możliwość uzyskania lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Co ciekawe inżynierowie z Google przygotowali kilkanaście wskazówek, które mają na celu pomóc właścicielom stron www odpowiednio przygotować ich mobilne wersje witryn.

Sugestie Google odnośnie Mobile First Indeks

Sprowadzają się one do kilku istotnych sugestii. I tak jeżeli dana strona posiada wersję responsywną i jej przygotował kilka wskazówek, które pomogą webmasterom w odpowiednim przygotowaniu serwisów do zmian.

Jeżeli Twój serwis jest responsywny a jego podstawowa wersja i mobilna nie odbiegają od siebie pod kątem treści i zawartości to można stwierdzić, że jesteś bardzo dobrze przygotowany na Mobile First Indeks.

W przypadku gdy wersje te różnią się jednak od siebie pod względem treści musisz wprowadzić kilka zmian. W głównej mierze chodzi o to aby dane strukturalne zostały poprawnie wdrożone dla obu wersji. Ponadto gdy wdrażasz dane strukturalne dla wersji mobilnej staraj się unikać dodawania dużej liczby znaczników. Zwłaszcza jeżeli nie odnoszą do konkretnej zawartości dokumentu.
Na sam koniec upewnij się, że plik robots.txt pozwala na indeksację mobilnej wersji strony przez roboty wyszukiwarki Google.

Wprowadzając opisane zmiany sprawisz, że korzystanie z Twojego serwisu przez klientów będzie dużo łatwiejsze. To przełoży się na dużo chętniejsze zakupy z ich strony oraz uzyskiwanie lepszych pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google.

Komentarze są wyłączone.